Wat zal ik nu weer eens in rekening brengen?

Iedereen die onderneemt kent dit moment: het moment dat je gaat nadenken over wat klanten aan jou zouden moeten gaan betalen. Bij het leveren van een product is dat misschien eenvoudig, maar als je bijvoorbeeld in de ‘uren-business’ zit dan is dat toch heel anders. Dan moet je namelijk een waarde geven aan je eigen persoonlijke kunnen. Best uitdagend. Vier voorbeelden van ‘facturatie stress’ hebben we eens opgeschreven.

Stressmoment 1: Vraag ik niet teveel?

Voor ondernemende mensen, vooral die net beginnen, is prijsbepaling best complex. Je hebt rekening te houden met de concurrentie, maar ook met de doelgroep waar je voor werkt. Het is nu eenmaal zo dat de ene branche meer geld beschikbaar heeft dan de andere. Soms komt het voor dat een hogere prijs vragen uiteindelijk méér klanten oplevert. De reden? Je wordt In veel gevallen serieuzer genomen. Voordat je dus je prijs bepaalt is het allereest belangrijk om je unieke waarde te kennen.

Stressmoment 2: Wat breng ik in rekening?

Facturatie stress ontstaat ook als je geen goede afspraken hebt gemaakt over wat je wel of niet in rekening brengt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan pauzes, reiskosten- en kilometervergoedingen, weekendtarieven of het moeten aankopen van aanvullende producten of diensten. Weten wat je in rekening brengt is vooral ook belangrijk voor je klanten. Wees er duidelijk in.

Stressmoment 3: Komt de factuur overeen met eerdere facturen?

Ook stressmoment 3 is voor veel ondernemers waarschijnlijk herkenbaar: Bij het opstellen van de factuur vraag je je plotseling af wat voor rekening de klant de vorige keer heeft gekregen. De klant zal het niet waarderen als er plotseling grote afwijkingen zijn ten opzichte van eerdere facturen. Dus ga je op zoek in je administratie, terwijl je liever met ondernemen bezig bent…

Stressmoment 4: Eigenlijk klopte die eerdere factuur niet…

In onze vorige blog, “Oeps, vergeten te factureren”, bespraken we zogenaamde ‘onduidelijke posten’. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat je de vorige keer geen reiskosten had doorberekend, terwijl je wel veel brandstof hebt moeten tanken. Deze keer wil je dit, plus ook alle vergeten kosten in rekening brengen, maar hoe bespreek ik dat met de klant? Praten over geld kan uitdagend zijn…

Hoe je facturatiestress voorkomt?

Gewoon door er vanaf het begin een goed proces voor in te richten. Ook als je slechts enkele facturen hebt. Daardoor ontstaat administratieve duidelijkheid bij jezelf en bij (nieuwe) klanten en bovendien voorkom je een hoop onnodige discussies. Iedereen kan InvoiceHippo 30 dagen gratis gebruiken. Voor startende ondernemers, die korter dan een half jaar actief zijn, geldt zelfs 3 maanden gratis.

‘Proof-Hippo’ worden doe je door hier te klikken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *