Corona virus ondernemen
Categoriestips & tricks

Ondernemen in Corona tijd

Het zijn vreemde tijden: Corona tijd. Hoe gaat het nu met jouw bedrijf? Moet je dicht, heb je nog opdrachten? OF gaat het juist heel goed met je bedrijf en biedt deze crisis ook kansen? 

De Nederlandse overheid doet veel om ondernemers te helpen in deze moeilijke tijden. We hebben wat informatie en bronnen voor je verzameld, zodat je alles op 1 plek kunt terug vinden.

Wat zijn de regelingen die beschikbaar zijn?

  • Uitstel van de belasting betalingen voor de komende 3 maanden (voor bedrijven)
  • Kleine ondernemers krijgen tijdelijk een rente korting op krediet.
  • Zzp’ers kunnen aanvulling op hun inkomsten aanvragen.
  • 6 maanden uitstel van leningen voor kleine ondernemers.
  • Makkelijker leningen verstrekken aan ondernemers die in nood zijn.
  • Een compensatie van 4000 euro voor bedrijven die dicht moeten.
  • Werktijdverkorting: voor bedrijven die hun personeel niet kunnen doorbetalen neemt de overheid tot 90% van het salaris van personeel over..

Een goede bron voor de juiste informatie is de KVK: 

Je kunt de Corona regelingen aanvragen via de site van de Rijksoverheid mocht je er zelf niet uitkomen kun je contact opnemen met het Corona loket van de KVK. Je hebt 3 maanden de tijd, dus tot en met vrijdag 26 juni 2020, om een aanvraag in te dienen. LET OP: er zijn bedrijven die je “helpen” met de aanvraag, hier zitten oplichters tussen dus wees op je hoede.

Nieuw btw nummer
CategoriesEenmanszaak

Nieuw BTW-nummer (BTW-id)

Als je een eenmanszaak bent heb je het nieuwe BTW-nummer (BTW-id) al ontvangen van de belastingdienst. Vanaf 1 januari 2020 zijn eenmanszaken verplicht dit nieuwe btw-identificatienummer te gebruiken.

Waarom een nieuw btw-identificatienummer?
In het huidige BTW-nummer is, in het geval van een eenmanszaak, je burgerservicenummer (BSN) verwerkt. Het BSN is in principe bedoeld voor het contact tussen burgers en de overheid. Je BSN is fraudegevoelig en normaal gesproken hou je dit nummer dan ook voor jezelf. Dankzij het nieuwe BTW-nummer is er geen privacy gevoelige informatie meer in het BTW-nummer verwerkt. Het nieuwe BTW-nummer noemen we BTW-id.

Bewaar je huidige BTW-nummer!
Je kunt je “oude” btw-nummer niet weg gooien nu je het nieuwe nummer hebt. Je huidige BTW-nummer gebruik je bijvoorbeeld nog in je communicatie met de Belastingdienst en je btw-aangifte.

Het “oude” btw-nummer is omgedoopt tot “omzetbelastingnummer”. Dat bestond uit jouw burgerservicenummer met toevoeging van “B01” of een hoger getal.

Het nieuwe BTW-id bestaat uit de landcode NL, 9 cijfers, de letter ‘B’ en een controlegetal van 2 cijfers.

Wat moet ik hebben op 1 januari 2020?
Op 1 januari moet je een aantal zaken geregeld hebben omtrent het nieuwe BTW-id:

– Het BTW-id toevoegen aan InvoiceHippo
– Het BTW-id vermelden op je facturen
– Het BTW-id vermelden op je website
– Het BTW-id doorgeven aan je boekhouder

Financiele tips
CategoriesFinanciële tips

Financiële tips voor startende ondernemers

Het starten van je bedrijf is altijd spannend. In de beginfase werk je hard om je bedrijf op de kaart te zetten en zoveel mogelijk klanten te gaan krijgen. Vaak duurt het even voordat je genoeg vaste klanten hebt voor een stabiel inkomen. Voor veel ondernemers zal de financiële kant van ondernemen altijd spannend blijven, je hebt geen vast inkomen zoals je bij een werkgever wel had. Maar, InvoiceHippo heeft wat tips om goed voorbereid te starten. Lees verder “Financiële tips voor startende ondernemers”