Het starten van je bedrijf is altijd spannend. In de beginfase werk je hard om je bedrijf op de kaart te zetten en zoveel mogelijk klanten te gaan krijgen. Vaak duurt het even voordat je genoeg vaste klanten hebt voor een stabiel inkomen. Voor veel ondernemers zal de financiële kant van ondernemen altijd spannend blijven, je hebt geen vast inkomen zoals je bij een werkgever wel had. Maar, InvoiceHippo heeft wat tips om goed voorbereid te starten.
Tip 1. Hou je vaste kosten laag
Deze tip geld eigenlijk voor alle ondernemers, maar is voor starters extra belangrijk; probeer je vaste kosten zo laag mogelijk te houden. Natuurlijk moet je geld uitgeven voor de huur van een kantoor, de software die je gebruikt etc. maar kijk goed welke kosten echt nodig zijn. Is het bijvoorbeeld mogelijk om in plaats van en office abonnement met het gratis open office of Google Documents te werken? Kortom, zoek naar wat echt nodig is.
Maak een overzicht van de vaste kosten die je hebt en bekijk de kosten eens in de zoveel tijd. Je ziet dan wat er eventueel goedkoper kan en je kunt onnodige abonnementen opzeggen.
Tip 2. Planning en overzicht
Houd goed overzicht en plan je uitgaven. Als je vooraf weet wat je gaat uitgeven in een jaar weet je ook hoeveel je moet verdienen om je vaste kosten te gaan dekken. Het is ook goed om een doel te hebben, zodat je dat voor je kunt zien. Je hebt dan iets om naar toe te werken, en door het doel concreet te maken is het makkelijker om dat doel ook daadwerkelijk te bereiken. Stel dus echt een doel als “maandelijks 5000 euro factureren” en werk daar naar toe. Hoe concreter hoe beter!
Tip 3. Start direct met je administratie
Ook voordat je echt begonnen bent met je bedrijf ben je er al mee bezig. Hou deze uren en kosten meteen bij. De uren tellen voor de voor het urencriterium van de Belastingdienst en deze tellen voor je zelfstandigenaftrek. Je kunt door direct te starten ook wennen aan het doen van je administratie. Zoek goed uit welke bonnetjes je kunt aftrekken en zorg dat je ze direct inboekt. Alle ondernemers zullen je vertellen dat ze regelmatig bonnetjes gemist hebben of nog steeds missen. Groot voordeel is ook dat je direct inzicht hebt in je bedrijf, en de doelen uit tip 2 op je netvlies hebt. Begin gelijk goed, met online boekhouden van InvoiceHippo.
Tip 4. Reserveer je inkomsten voor de belasting!
Je bedrijf draait lekker, je verdiend veel geld en betaald aan het eind van je kwartaal netjes je BTW. Maar let op; de belastingdienst komt aan het eind van het jaar de inkomstenbelasting innen. En dat valt nog wel eens behoorlijk tegen voor ondernemers.
Als je aan het eind van jaar de aangifte inkomstenbelasting invult loop je tegen de bijdrage voor de Zorgverzekeringswet (Zvw) aan. Normaal gesproken betaalt je werkgever de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet (bijdrage Zvw) aan de Belastingdienst, maar nu moet je dit zelf gaan doen. Deze bijdrage is een percentage van je inkomen. Voorkom verassingen en hou er rekening mee dat je als ondernemer niet alleen inkomstenbelasting moet betalen maar ook een stukje Zorgverzekeringswet. Wij hebben altijd de tip meegekregen om 33% apart te houden, dat is wellicht een beetje veel maar het werkt zeker!