Je tarief bepalen als zzp'er: “Ontdek je waarde en vraag wat je verdient!"

Wat ben je waard en wat durf je te vragen voor jouw werkzaamheden? Dat is voor veel zzp’ers een uitdagende vraag. Maar als je te weinig vraagt voor je diensten dan is de uitdaging om ineens meer te gaan vragen veel groter: dat zal een klant niet snel accepteren. Daarom delen we in deze blog enkele enkele inzichten om je te helpen je waarde te ontdekken en te vragen wat je verdient.

Zorg ervoor dat je jouw markt kent

Voordat je jouw tarief bepaalt, is het van essentieel belang om je markt grondig te onderzoeken. Wat is bijvoorbeeld het gebruikelijke tarief voor vergelijkbare diensten binnen jouw vakgebied? Door deze informatie te verzamelen, krijg je een idee van het prijsbereik waarbinnen je kunt opereren. Dit stelt je in staat om een tarief te kiezen dat concurrerend is, maar ook je waarde weerspiegelt. Vraag ook eens aan een aantal potentiële klanten wat ze gewend zijn om aan een zzp’er te betalen of onderzoek of je tarieven op de website van concurrenten kunt vinden.

Focus op toegevoegde waarde

Bedenk welke unieke vaardigheden, kennis of ervaring je hebt die waarde toevoegen aan de diensten die je aanbiedt. Misschien werk jij wel vele malen sneller dan je concurrent of gebruik je een andere techniek of methode. Daarnaast kun je pas je toegevoegde waarde bepalen als je weet met welke specifieke problemen of uitdagingen jouw klanten worstelen. Want als jij de helper bent die deze problemen kan oplossen dan heb je ook een sterker argument om een hoger tarief te vragen.

Wees overtuigd van je expertise

Geloof in je eigen expertise en de waarde die je kunt leveren. Mensen kopen over het algemeen sneller als je zelfvertrouwen uitstraalt. Kijk maar naar jezelf: iemand die twijfelt daar zul je minder snel mee in zee gaan. Een onderdeel van een hoger uurtarief kan ook zijn dat jij degene bent die langdurig jouw expertise met de klant gaat delen, waardoor een betere concurrentiepositie kan ontstaan. Dat heeft pas waarde!

Creëer een portfolio van succesverhalen

Als je zelf iets koopt dan kijk je ongetwijfeld wel eens naar een review om een beoordeling te maken. Daarom is het goed om zelf ook positieve feedback en succesverhalen van tevreden klanten te verzamelen. Deze dienen als bewijs van de kwaliteit van jouw werk en kunnen potentiële klanten overtuigen om jouw tarief te accepteren. Communiceer deze succesverhalen via je website, sociale media of andere marketingkanalen om je geloofwaardigheid te vergroten. Wat ook helpt is als je weet met welke klant een nieuwe klant even contact mag opnemen om hem of haar te overtuigen.

Wees transparant over je tarieven

Hoewel het verleidelijk kan zijn om je tarieven niet direct te vermelden, kan transparantie juist in je voordeel werken. Potentiële klanten waarderen openheid en duidelijkheid. Communiceer je tarieven op een heldere manier, zodat klanten kunnen zien dat je een eerlijke prijs vraagt voor je diensten. Dit schept vertrouwen en vermindert het risico op onderhandelingen over de prijs. Vergeet ook niet dat er klanten kunnen zijn die elkaar onderling kennen en met elkaar kunnen vergelijken wat jij aan hen doorberekent. Als het goed is betalen ze hetzelfde en anders moet je het uit kunnen leggen.

Onderhandel met overtuiging

Wanneer je met potentiële klanten in gesprek gaat over je tarief, wees dan voorbereid en zelfverzekerd. Onderhandel niet alleen over het tarief, maar ook over de voorwaarden en de waarde die je levert. Focus op de voordelen die de klant zal ervaren door met jou samen te werken. Laat zien dat je flexibel bent, maar wees ook bereid om je grenzen aan te geven. Tot slot nog een extra tip: als een klant een korting vraagt op je uurtarief, dan kun je daar ook een aantal vooraf ingekochte uren voor terugvragen (een strippenkaart van 10 of 20 uur, waarbij de kaart van 20 uur per uur iets goedkoper is). Dan heeft de klant een iets lagere prijs en heb jij de garantie om voor een langere termijn voor deze klant aan de slag te gaan.

Zekerheid mag best iets waard zijn, toch?

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *